Манифестација Ноћ у библиотеци настала је из потребе за редефинисањем модела слављења, које бива уприличено на крају школске године. Традиционални начин обележавања завршетка средњошколског образовања готово да је идентичан у школама по Србији, а подразумева забаве организоване испред или изван школских зграда, којима присуствују матуранти, док неколицина наставника бива задужена за завођење реда. Уколико се избегну непријатни инциденти, ове прославе, обележене конвенционалношћу, пасивним и инертним односом учесника, не разликују се од сличних окупљања, чија су обележја једино забава и квантитет.
Свечаност другачијег карактера развила се мотивисана жељом да се гимназијалцима понуди прослава другачија од свега што су доживели за време четворогодишњег школовања и које ће се са задовољством сећати. У бити идеја није оригинална, већ је испирација за њу потекла од најаве једног француског часописа да се на престижном Факултету L’École normale supériure у Паризу одржава свечаност Ноћ са Сартром, у трајању од касних вечерњих до раних јутарњих часова. Манифестација овог типа није прва која је реализована на овом Факултету, али је овога пута у средишту пажње професора и студената била фигура Жан Пол Сартра, а приређени разноврсни програм био је посвећен његовом филозофском и књижевно-теоријском раду. Подстакнута оригиналном идејом и примером добре праксе, настала је потреба да се и ученицима наше Гимназије понуди слично конципиран садржај, који ће допринети да школу, али и школску библиотеку сагледају у другачијем контексту, а да своје средњошколско образовање заврше обогаћени новим знањима и искуством.
Отворена до раних јутарњих часова, библиотека сваке године окупља не само матуранте него и све оне који желе да учествују или да присуствују програму. Програмски садржај манифестације, на предлог ученика и наставника, осмишљава се тако да презентује резултате рада и интересовања, који су у току школске године испољени кроз наставне и ваннаставне активности.
Чини се да је библиотека више него икад, што од стране ученика, што од стране наставника, препозната као културно језгро школе. Не само унутар колектива, организација и реализација овакве свечаности, допринела је заснивању или оснаживању већ постојећих облика сарадње са истакнутим појединцима, културним и научним институцијама.