Manifestacija Noć u biblioteci nastala je iz potrebe za redefinisanjem modela slavljenja, koje biva upriličeno na kraju školske godine. Tradicionalni način obeležavanja završetka srednjoškolskog obrazovanja gotovo da je identičan u školama po Srbiji, a podrazumeva zabave organizovane ispred ili izvan školskih zgrada, kojima prisustvuju maturanti, dok nekolicina nastavnika biva zadužena za zavođenje reda. Ukoliko se izbegnu neprijatni incidenti, ove proslave, obeležene konvencionalnošću, pasivnim i inertnim odnosom učesnika, ne razlikuju se od sličnih okupljanja, čija su obeležja jedino zabava i kvantitet.
Svečanost drugačijeg karaktera razvila se motivisana željom da se gimnazijalcima ponudi proslava drugačija od svega što su doživeli za vreme četvorogodišnjeg školovanja i koje će se sa zadovoljstvom sećati. U biti ideja nije originalna, već je ispiracija za nju potekla od najave jednog francuskog časopisa da se na prestižnom Fakultetu L’École normale supériure u Parizu održava svečanost Noć sa Sartrom, u trajanju od kasnih večernjih do ranih jutarnjih časova. Manifestacija ovog tipa nije prva koja je realizovana na ovom Fakultetu, ali je ovoga puta u središtu pažnje profesora i studenata bila figura Žan Pol Sartra, a priređeni raznovrsni program bio je posvećen njegovom filozofskom i književno-teorijskom radu. Podstaknuta originalnom idejom i primerom dobre prakse, nastala je potreba da se i učenicima naše Gimnazije ponudi slično koncipiran sadržaj, koji će doprineti da školu, ali i školsku biblioteku sagledaju u drugačijem kontekstu, a da svoje srednjoškolsko obrazovanje završe obogaćeni novim znanjima i iskustvom.
Otvorena do ranih jutarnjih časova, biblioteka svake godine okuplja ne samo maturante nego i sve one koji žele da učestvuju ili da prisustvuju programu. Programski sadržaj manifestacije, na predlog učenika i nastavnika, osmišljava se tako da prezentuje rezultate rada i interesovanja, koji su u toku školske godine ispoljeni kroz nastavne i vannastavne aktivnosti.
Čini se da je biblioteka više nego ikad, što od strane učenika, što od strane nastavnika, prepoznata kao kulturno jezgro škole. Ne samo unutar kolektiva, organizacija i realizacija ovakve svečanosti, doprinela je zasnivanju ili osnaživanju već postojećih oblika saradnje sa istaknutim pojedincima, kulturnim i naučnim institucijama.